فارسی | انگلیسی | عربی جمعه 10 فروردين 1403 | 19:29
ثبت نام بسته های سفر با تسهیلات ویژه ادارات، سازمان ها، شهرداری ها و موسسات دولتی و غیر دولتیطرح ساماندهی اسکان زائرینجاذبه های گردشگری ایراناخبار گردشگریگالری تصاویرسفر اولی هاطرح خادم الرضا (ع)

گرامی ترین وارد شونده بر خدا


السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع)
سوگند به خدایی که ما را به امامت بعد از محمد عظمت بخشید ، و به جانشینی پیامبر اختصاص داد، زائران قبرم روز رستاخیز ،گرامی ترین وارد شونده بر خدا خواهند بود . هر مو منی که مرا زیارت کند و قطره اشکی بر رخسارش روان گردد ، خدا پیکرش را برآتش دوزخ حرام کند.
امام رضا (علیه السلام)
هر اقدامی که به منظور آسایش زوار و میهمانان آستان قدس رضوی انجام گیرد، بجا و موجب ثواب و اجر الهی برای اقدام کننده است.
مقام معظم رهبری

کثرت عاشقان و مشتاقان زیارت مرقد مطهر ثامن الحجج (ع) و خیل عظیم زائران آنحضرت ، بویژه در مناسبتها و ایام خاص موجب گردیده است که علی رغم وجود بیش از نیمی از واحدهای اقامتی و رفاهی کشور در شهر مقدس مشهد باز هم شاهد کمبود و کاستی های زیاد در این زمینه باشیم . آموزش و اطلاع رسانی ، برنامه ریزی از مبدا ، تقسیم سفر در طول سال ،سفر گروهی و کاروانی بجای سفر انفرادی و.....ودر یک کلام ( مدیریت یکپارچه زائر ) می تواند بخشی از این کاستیها را ترمیم نماید. بدین منظور(سامانه جامع مدیریت یکپارچه زائر) توسط ستاد ساماندهی امور زائرین مشهد و با حمایت همه جانبه و هماهنگ اعضای ستاد بویژه فرمانداری مشهد – آستان قدس رضوی – شهرداری مشهد – معاونت فرهنگی و اجتماعی – مدیریت امور زائرین و گردشگری – سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی - انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خراسان رضوی – اتحادیه های واحدهای اقامتی مشهد - کمیته اجرای مراکز تجاری مشهد و ... طراحی گردیده و انتظار می رود بتوانیم با بهره گیری از تمام امکانات موجود ضمن حفظ کرامت والای زائرین محترم با ارائه خدمات مطلوب و قیمت مناسب گام کوچکی در خدمت رسانی و جلب رضایت زائرین محترم و خشنودی علی بن موسی الرضا (ع) برداریم .

آشنايي با ستاد ساماندهی امور زائرین مدیریت یکپارچه زائر

در راستای سیاست های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر خدمت رسانی به مردم بویژه زائرین علی ابن موسی الرضا(ع) وبه منظور فراهم نمودن زیر ساخت های رفاهی و خدماتی و ارتقاء کمی و کیفی زیارت و رسیدگی عینی و عملی به امور زائرین ،بویژه امکان ارائه خدمات نظام مند و مدیریت یکپارچه و متمرکز و ساماندهی امور زائرین حضرت رضا علیه السلام ستاد ساماندهی امور زائرین با حضور فرماندار محترم مشهد ،شهردار محترم منطقه ثامن مشهد و نمایندگان دستگاههای مرتبط با امور زائرین از جمله آستانقدس رضوی ،سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشکری ،دستگاه قضایی ،نیروی انتظامی ،بسيج ،بهداشت ،مجامع امور صنفي ،سازمان حمل ونقل وپايانه ها ،اتحادیه ها وصنوف وابسته وسایر دستگاههای مرتبط اعم از بخش دولتی وغیردولتی در مشهد راه اندازی گردید . تشکیل مدیریت یکپارچه زائر ،کمیته آسیب شناسی ،بهداشت ، ساماندهی راهنمایان زائر ، حمل ونقل وتاکسیرانی ، كميته نظارت بازرسي ، كميته ويژه هيئات مذهبي ، كميته اسكان و... هماهنگي بين دستگاههااز جمله اقدامات این ستاد می باشد .

آقای حسن موحدیان فرماندار پرتلاش وخدوم مشهد به عنوان پرچم دار خدمت گزاران به زائرین حریم قدسی ثامن الحجج در رأس این ستاد معتقد است برای خدمت به زائرین همه باید بسیج شوند وبه وسط میدان بیایند. باید برای رفع تنگناها و مشکلات موجود بر سر راه زائرین حضرت رضا(ع) همه دستگاهها اعم از دولتی و بخش خصوصی هماهنگ و همراه و تحت مدیریت یکپارچه و واحد در خدمت زائرین باشند.ایشان طرح مدیریت یکپارچه زائر را از ضروریات و نیازهای اساسی مشهد میدانند .

آقاي ارجايي معاونت محترم فرماندار ستاد ساماندهي امور زائرين ومديريت يكپارچه زائر را اقدامي عملي در جهت رفع مشكلات زائرين دانسته و همواره از برنامه هاي آن جهت خدمت به زائرين حمايت نموده است . ايشان ضمن حمايت و كمك همه جانبه جهت پيشبرد اهداف ستاد ساماندهي امور زائرين و مديريت يكپارچه زائر آمادگي خود و فرمانداري مشهد را جهت خدمت رساني به زائرين اعلام نمود.

آقای مهندس برزویی شهردار محترم منطقه ثامن مشهد ومدیر اجرایی بافت فرسوده پیرامون حرم رضوی و ازحامیان و اعضاء اصلی و پر تلاش ستاد، مدیریت یکپارچه زائر را تنها راه سر و سامان دادن به مشکلات زائرین دانسته و با تأمین مکان ستاد بیشترین کمک را به تحقق اهداف آن یعنی خدمت رسانی به زوار حضرت رضا (ع) داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمين صباغيان دبير شوراي هيئات مذهبي كشورستاد ساماندهي امور زائرين ومديريت يكپارچه زائر را مناسب ترين وبهترين راه براي خدمت رساني به زائرين دانسته و با معرفي نماينده دائمي شوراي هيئات در ستاد ضمن ايجاد پل ارتباطي ستاد و شوراي هيئات ، ستاد ساماندهي امور زائرين ومديريت يكپارچه زائر را فرصت مناسبي جهت كمك رساني به هيئات مذهبي مي داند.

آقای سید محمود تشکری دبیر محترم ستاد و بسیجی مخلص که تمام وقت خود را وقف پیشبرد اهداف ستاد وخدمت رسانی به زائرین حضرت رضا(ع) نموده است ،ستاد ساماندهی امور زائرین ومدیریت یکپارچه زائر را اولین گام بلند وکاربردی در ارائه خدمات به زائرین دانسته وبا توجه به حضور نمايندگان كليه دستگاههاي اجراي ومجامع امور صنفي واتحاديه هاي صنوف وابسته ومرتبط ونيروهاي متعهد ومتخصص و پر تلاش ستاد ساماندهي امور زائرين و مديريت يكپارچه زائر را جايگاهي كاربردي، غير سياسي وغبر وابسته، باثبات و مادگار مي داند.

آقاي حسين زنگنه مسئول اجراي مديريت يكپارچه زائر، ستاد ساماندهي امور زائرين ومديريت يكپارچه زائر را بهترين ،مؤثرترين وكارآمد ترين تشكيلات در امر خدمت رساني به زائرين دانسته و تحقق مديريت يكپارچه زائر و اجراي طرح ساماندهي اسكان را تنها راه برون رفت از مشكلات ونابساماني هاي موجود بر سر راه زائر مي داند. وي با اشاره به اجراي صدها پروژه تجاري ، اقامتي وهتل هاي لوكس وگرانقيمت در بافت فرسوده اطراف حرم مطهر كه موجب تغيرات اساسي در منطقه خواهد شد و يكي از نتايج آن عدم امكان اسكان اقشار وطبقات ضعيف ومتوسط جامعه كه بيش از 70 درصد زائرين را تشكيل مي دهد ، دانسته ومعتقد است تنها با اجراي طرح اسكان ارزانقيمت ، اقشار مذكور و هيئات مذهبي خواهند توانست امكان اسكان در اطراف حرم را پيدا كنند.

حضور مسئولين و نمايندگان بخش خصوصی عضو ستاد بویژه اتحادیه های واحد های اقامتی ودفاتر خدمات مسافرتی و کمیته اجرایی مراکز تجاری وبازارهای مشهد در کنار بخش دولتی كه تمام ظرفیت و امکانات خود را برای خدمت رسانی به زائرین بسیج نموده اند، نيز از نقاط قوت و اميدبخش در پيش برد اهداف ستاد مي باشد.

شرح :

همانگونه که مستحضرید وجود بارگاه منور ثامن الحجج (ع) باعث شده است که مشهد مقدس سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون زائر از اقصی نقاط میهن اسلامی وسایر کشورهای مسلمان باشد و بر اساس سند چشم انداز سالانه به 40 میلیون نفر خواهد رسید. براساس آمارهای منتشره هر سه سال یکبار معادل تمام جمعیت کشور به مشهد سفر میکنند.متأسفانه فرهنگ غلط حاكم بر مسافرت وشرایط خاص حاکم موجب شده است تا در ايام پيك وشلوغي امكانات شهر اعم از حمل و نقل و واحدهاي اقامتي و ... پاسخگوي نياز مردم نباشد و موجب نارضایتی زائرین گردد و در ايام غير پيك و خلوتي از شدت ركود و سكون حتي هزينه هاي جاري واحدهای خدمت رسان تامين نشود . اين امر باعث شده است تا ميلياردها تومان سرمايه هاي بخش خصوصی و دولتي در بيش از دو سوم از سال هدر برود . و اين خسارت جبران ناپذير ماداميكه فرهنگ و سنت غلط حاكم بر مسافرت ادامه داشته باشد و مدیریت وبرنامه منسجم وهماهنگی نباشد، امري اجتناب ناپذير به نظر مي رسد . ما معتقدیم با مدیریت یکپارچه و متمرکز وهماهنگی دستگاهها وعوامل اجرایی مرتبط وخدمت رسان میتوان بخش قابل توجهی از خسارات ، مشکلات ، نارضایتیها و نارساییها را کم کرد . انتظار میرود با اجرای این طرح شاهد تحول قابل توجه دربهبود وضعیت موجود و ساماندهی و ارتقاء خدمت رسانی به زائرین حضرت رضا(ع)، چرخه اقتصاد اصناف ، بازار و...خانواده هاي محترم بوده و با تعادل بین ایام پیک وغیر پیک ،كاستي ها ترميم و نارضایتیها نیز تبدیل به آرامش و شور و نشاط گردد.

برخي از اهداف ستاد ساماندهي امور زائرين ومديريت يكپارچه زائر :

• « تلاش مضاعف » در جهت منویات مقام معظم رهبری بویژه « اصلاح الگوی مصرف » «جهاداقتصادی » و « تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی » و « حماسه اقتصادي» با بهره وری واستفاده بهینه از میلیاردها ریال سرمایه هزینه شده در تأسیسات گردشگری و اقتصادی وجلوگیری از هدر رفتن این سرمایه ملی با ساماندهی امور مسافرین بویژه زائرین حضرت رضا)ع(.

• مدیریت یکپارچه زائر با برنامه ریزی وایجاد هماهنگی بین تمامی دستگاهها وعوامل اجرایی ذیربط اعم از بخش دولتی وخصوصی.

• حل اساسي مشكل اسكان زائرين با اجراي « طرح ساماندهي اسكان زائرين »

• امكان اقامت براي هيئات مذهبي و اقشار متوسط وضعيف جامعه با اجراي « طرح اسكان ارزان قيمت زائرين »

• ساماندهی امور زائرین حضرت رضا (ع) با اعمال مدیریت یکپارچه وایجاد پورتال وبانک اطلاعات زائرین .

• ارتقاء کمی و کیفی زیارت و افزایش مدت ماندگاری زائرين با ارتقاء ،خدمات ،رفاه ،آسایش،امنیت وجلب رضایت زائرین در سایه اطلاع رسانی ومدیریت متمرکز واز مبدإ.

• آموزش وارائه خدمات فرهنگی وفراهم آوردن فرصت وفضای معنوی برای یک زیارت با معرفت وتأثیرگذاربا تشویق به اعزام های کاروانی وگروهی و برنامه ریزی برای اوقات فراغت زائرین .

• تشویق وترغیب مردم به سفر بویژه در قالب تور وکاروان و از مجرای صحیح آن یعنی دفاترخدمات مسافرتی و زيارتي با ارائه بسته های متنوع سفر بر اساس سلایق وعلایق و اقشار و طبقات مختلف جامعه و ارائه خدمات مناسب ، آسان و ارزان مبتنی بر تکریم وحفظ شأن ومقام زائرین با نظارت وسنجش کیفیت خدمات وارتباط مستقیم و دائمی با زائر.

• خدمت رسانی به زائرین وگردشگران و مجاورین حضرت رضا (ع) و کمک به اقتصاد خانواده با کاهش هزینه ها ، ارائه تخفیفات و تسهیلات ویژه به زائرین و تأمین اقامتگاههای مناسب و«طرح اسکان ارزان قیمت» وفراهم نمودن امکان خرید سوغات ارزان و مناسب با ایجاد مراکز خرید ویژه و بهره گیری از کارت ویژه سفر وشبکه بانکی کشور.

• اقدام عملی و همسو با برنامه های سازمان میراث فرهنگی وگردشگری« همگانی و همه مکانی و همه زمانی کردن سفر »

• ایجاد انگیزه برای سفر در ایام غیر پیک با طراحی و اجراي « سفرهای ارزان قیمت » و بسته های تشویقی.

• سرعت بخشی به چرخه گردشگری داخلی و رونق بازار وکسب و کار صنوف بویژه در ایام غیر پیک با توزیع سفر در طول سال و توسعه شبکه گردشگری وبهره گیری ازپتانسیل وامکانات موجود در بخش خصوصی .

• «ایجاد شور و نشاط » همراه با هیجان و امید در جامعه با افزایش میزان سفر ، ارائه برنامه های شاد ،جذاب معنوی ، فرهنگی ، هنری ، ورزشی و برگزاری جشنواره و قرعه کشی جوایز ارزنده .

موارد فوق برخي از اهداف ستاد و مديريت يكپارچه زائر می باشد که در قالب سامانه جامع مدیریت یکپارچه زائر بنام مسافر بهشت طراحی وارئه گردیده است .

نحوه ورود به سامانه جامع مدیریت یکپارچه زائر :

ثبت نام در سامانه با توجه به دو گروه هدف یعنی زائرین و کارگزاران به دو بخش تقسیم می شود: یعنی زائرین محترم برای ثبت نام و ورود، به سامانه ثبت نام زائر کلیک می نمایند و کارگزاران محترم ، یعنی دفاتر خدمات مسافرتی و زیارتی ، واحدهای اقامتی ، مراکز رفاهی ، واحدهای پذیرایی ، مراکز فرهنگی، تفریحی ، حمل و نقل و....روی گزینه ثبت نام مربوط به خود کلیک می نمایند. زائرین محترم با توجه به خدمات ، زمان ومکان  درخواستی خود مراحل ثبت نام را بر حسب اولویت در سامانه ادامه می دهند و در پایان با أخذ شماره پیگیری منتظر نتیجه بررسی خواسته ها و اقدامات بعدی می شوند . کارگزاران محترم که تمایل به همکاری و ارائه خدمات به زائرین را دارند گزینه ثبت نام را کلیک نموده و با تکمیل و ارسال فرم مربوطه آمادگی خود را اعلام می دارند . اطلاعات کارگزاران محترم  بررسی و سپس برای مذاکره وعقد قرارداد با ایشان ارتباط برقرار خواهد شد.